Terug naar de angst

Ik ben gevormd door ANGST!
Opgevoed door angst, met angst
met consequenties
voor als, als, als……

Ja, als wát?
Als ik iets verkeerds zou zeggen,
verkeerd uit mijn ogen zou kijken
geen goed antwoord wist
niet de juiste oplossing
voor hun problemen.

Ik, die volgens hen
“van toeten nog blazen wist”.

Angst voor ieder eventueel onuitgesproken bevel
dat ik het niet goed genoeg
af had gelezen van hun houding, hun ogen?
een angst die mijn hele bestaan had in een duivelse greep
me de keel dichtkneep
mijn mond verstomde
omdat ik het niet begreep.

Angst om te bestaan
hen niet goed te verstaan.

Ik voel en zie
wat zij niet zien
“maak dat je wegkomt
ik tel tot tien”.

Angst om te worden opgemerkt
te worden gezien.

De gevangenis van angst
omringde het kind
dat niet weet
waar het zich bevind
dat gehoorzaamd
heel gedwee……
en telkens moet voelen,
de angst van:

“Afgedankt kind,
weg ermee” !

Jungle6

A jungle of danger.
gemaakt met fractal exploror.

In het bos van de geesten
is het een oerwoud van gevaar.
Ziet u daar
de wrattenkoning
de slang: Totempaal
de grote gestreepte tong?
Het ruwe gesteente
hoe het allemaal begon.
Hoort u het gescheld
hun kijvende monden
zo opgewonden.
Hoort u de echo
van hun woede
hun venijn in de staart?
het staart u aan.
Ga hier
maar heel vlug vandaan!
© Mies.

Categorieën: Herbeleving en inzichten van ptss | 7 reacties

Berichtnavigatie

7 gedachten over “Terug naar de angst

  1. Hoi Miesje

    Hoe was je Kerst? Ik hoop dat je genoten hebt van veel licht, liefde en warmte om je heen.
    Nog een paar dagen en dan is het Oud en Nieuw….op naar een hopelijk heeeel goed 2011!!!

    Liefs en voor nu een fijne dag!
    x

    Like

  2. Angst is gruwelijk. Zeker als het zo buiten alle proporties is geworden. Hoop dat je de kracht vindt om dicht onder de vleugels van Hem die uit angst bloed zweette te blijven zien dat Hij bij je is, al de dagen van je leven. Toen ik nog aan bodybuilding deed en zocht naar God, had ik ook wel last van angsten en dat was niet leuk. Ik wens je een goed weekend toe en spreek je laters Mies….

    Like

  3. Dank voor je fijne reactie, je begrip en je bemoediging, Peter!
    Het is o.l.v. God, dat ik blijkbaar terug moet gaan, naar hoe mijn huidige pijn, vanuit mijn vroeger (verdrongen) angsten zijn ontstaan.
    God geeft mij de herinneringen terug daaraan.
    Ikzelf was alles echt vergeten. Doch nu kan ik de ‘linken’ leggen.
    Ja, het is echt ‘link’ om weer terug te moeten gaan en de waarheid onder ogen te krijgen.
    Ik wens jou ook een heel fijn weekend toe, Peter ❤
    God bless.

    Like

  4. Een warme knuffel mies .. .het is iets wat lang ons blijft volgen in het Nu zelf nog ja .. wat als kind hebben opgedaan … herkenbaar … momenteel zit ik in een fase van vergeving … juist om mezelf de ruimte te geven …
    Je blijft mooi schrijven … als ik mag toevoegen … een positieve noot 😉 Liefs ..

    Like

  5. Dank voor je reactie Mya.
    Ik heb de veroorzakers van de angst nooit iets kwalijk genomen, en hen altijd lief gehad.
    Vergeven deed ik bij voorbaat, zo zat ik gewoon in elkaar.
    Sterker, ik wist helemaal niet dat ik hun slachtoffer was.

    Nu weet ik dat ik mensen te veel heb vertrouwd, en dat je mensen mag aanspreken op hun gedrag.
    Probeerde ik dat in het verleden wel eens te doen, dan werden ze woest; wilden ze van geen kwaad weten, ze manipuleerden, en draaiden de schuld precies om.

    Overigens zou het fijn zijn als daders werkelijk fouten toe wilden geven.
    Konden zeggen (oprecht) “het spijt me, ik deed het niet goed”; en “vergeef mij” zouden uitspreken.
    Dan was het zoals het hoort te zijn. Dan is vergeven oh zo makkelijk, en veel opgeklaard (voor beide partijen), zeg maar.
    Vergeven doe ik zonder meer. Want ik weet dat ieder ook een Kind van God is, dus ook ‘goed’ in zich heeft, en met zich meedraagt.
    En dat ‘goede’ blijf ik liefhebben.
    Een fijne zondag nog,
    Liefs, Mies.

    Like

  6. Het is al een tijd geleden dat ik hier was. Sorry daarvoor meis.
    Een heftig stukje…jouw gevoel…ik heb bewondering dat je het hier opschrijft.
    Even een vraagje off-topic…heb je weleens van emdr gehoord? Mag ook via de mail hoor.
    Maar inmiddels weet ik hier wat meer van en misschien is het wel interessant voor je. 😉

    Voor nu wens ik je veel sterkte met alles, en ik hoop van harte dat je net zo van het lentezonnetje geniet als ik en velen met mij doen. 🙂

    Knuf

    Like

  7. loatgoan

    Lieve Mies
    Je woorde zo herkenbaar , teven zo vernederend voor een kind.
    een kind dat zich niet bewust is van wat het fout doet en ook niet doet maar voor hen alleen al fout doet door te bestaan.
    wanneer ik dit lees is het alsof ik mijn eigen verhaal lees zo herkenbaar zoveel pijn wat er in verwoord wordt.
    zo voelbaar zo tastbaar. steeds de bewustwording de beelden die in een vlaag weer voorbij flitsen
    zoals je het omschrijft knap hoe je het doet.
    ik hoop voor jou dat de pijn hierover zijn weg zal vinden waar je veel steun aan hebt en daar iets minder zal worden
    dat hoop ik echt dat dat niet zomaar over zal zijn dat kan natuurlijk niet daarvoor is er teveel pijn aangedaan
    ik hoop alleen dat stukje bij beetje je mag verwerken en vrijheid mag voelen en dat die vrijheid ook voor jou waarheid mag worden
    op den duur met hulp van vertrouwen.

    ik geef je een warme knuffel
    en stuur je veel liefs
    en alle sterkte
    karin

    Like

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

