Omwonden

Hoe uitzichtloos is lijden
als je er geen zicht op hebt
je je alleen door plicht laat leiden
waar je van afhankelijk bent

gemaakt
naakt
het nog ongeboren kind
zich nog in een ruim bevind

als
van een
slag
schip

gaat ’t later al schipperend
door ’t leven
nog met een valse navel
streng
verweven

Het kind
weet niet wat echt is
en wat niet,
wat lijden inhoud
of verdriet

Het kind
dat alles van hen, als zijnde goed
leert te interpreteren
er een eed op zou durven zweren
dat alle pijn het gevolg is van haar eigen zonden
dus, door eigen schuld met lijden verbonden

Vingerswinden_3

Als je nog om hun vingers bent gewonden,
gemaakt
zo lang
zo bang
dan,

heb je geen weet van eigen wonden
en heb je a.h.w. levenslang.

xc2xa9 dochtersions

Categorieën: Mijn gedichten | 11 reacties

Berichtnavigatie

11 gedachten over “Omwonden

  1. Lammert

    Ja Mies, ik heb je gehoord en ben nog steeds bezig je te horen. Dank je vriendelijk voor ‘de snelle reactie op mijn reactie. Ik begrijp dat het even niet zo lekker gaat. Dan wil ik je bij deze de opsteker geven dat het dank zij jou schrijven op het internet is dat ik mij niet alleen meer voel. Lotgenoten heb ik er vele, vermoed ik, maar ze zijn zo ‘vakkundig’afgeschermd van elkaar. Het is in het belang van de anderen (moeders, vaders, zussen en broers)dat wij afgeschermd blijven van elkaar. Als er daadwerkelijk een lotgenotengroep zou ontstaan, dan zou immers hun wandaden, hun liefdeloosheid voor jou en mij ter sprake komen, met een groot vraagteken erbij van de maatschappij. Jou site, Mies, is voor mij een begin, een erkenning, een houvast en een steun, ook als ik het moeilijk heb. Dank hiervoor. Voor je moed en doorzettingsvermogen en je geloof in rechtvaardigheid. Dus als jij op dit moment in een dip zit, weet dan dat er mensen zijn die aan jou denken en veel om jou geven. Jij staat niet alleen! Gevoelens komen en gaan, het hoort ook bij afscheid nemen, verlies van familiebanden, rouwproces.
    Er komen weer betere tijden……………
    Hartelijke groet Mies

    Lammert

    Like

  2. @ Dag Lammert, die kan horen!
    Wat gaat er een bemoediging van jouw woorden uit.
    Heel bijzonder om te mogen ervaren.
    Dank je (voor het luisteren!)

    “Ook al fluister ik
    ik huil
    ook al doe ik nog zo zachtjes
    ze graven een kuil
    ook al benader ik ze nog zó behoedzaam
    ze luizen me erin.

    Maar….
    het geeft niet
    het geeft niemendal
    het is n.l. : hun eigen val”!

    kwam ff spontaan in me op.

    Dag Lammert ^~^

    ? Mies.

    Like

  3. Tranen zijn soms goed…laat ze maar vallen.

    De afbeelding is in ieder geval prachtig (zelf gemaakt?)….ook al is de boodschap er achter moeilijk. voor je.
    Ik geef je gewoon even een dikke knuffel en wens je heel veel sterkte.
    En natuurlijk ondanks de tranen: een goed weekend voor jou!

    Liefs

    Like

  4. @ Ja, zelfgemaakt deze foto (op een kerkhof ;-))
    Dank je, M.L. voor je support ?
    Fijn weekend toegewenst!
    Lots of loves to you.

    Like

  5. Anoniem

    Lieve Mies,

    het lukt me niet echt om hier bij te blijven lezen,
    maar ik vroeg me wel af hoe het met je gaat.
    en ik wil nog even laten weten
    dat ik heel veel om je geef.
    Liefs

    Like

  6. Miriam

    Lieve Mies,

    Ik hoor je wel. En niet ik alleen.
    Er wordt aan ons gewerkt. Wij zijn werk in uitvoering.
    Zoals ik geintimideerd wordt door bepaalde medemensen, zo ben jij geintimideerd.
    Bepaalde rechten die je als Christen hebt, werden jou ontnomen.

    Ik ben in een boek aan het lezen wat heet: breaking intimidation.
    Het is een eye-opener in vele opzichten.
    Helaas is het in t engels geschreven maar het is wel op ons lijf geschreven.
    Alles vanuit een christelijk perspectief en toch niet slechts:keer de andere wang toe.
    Want als dit vanuit dwang-angst moet, is dit met de verkeerde motieven.

    Hier gaat men de confrontatie aan. Blessed are the peacemakers (not the peacekeepers).

    Michael rijdt me de afgrond in, maar als goed Christen dacht ik dat ik de man achter het stuur moest laten zitten.
    Nu probeer ik actiever te worden. Niet zozeer zelf achter het stuur te zitten, maar wel korrigeren waar t nodig is. Dan maar ruzie .

    Ik was altijd bang voor ruzie, voor zijn wilde oordeel. En dit werd onbewust gebruikt om me mijn identiteit (als Christen) af te nemen, en me te vormen naar andermans wensen.
    Vanbinnen ging ik dood, echt waar.

    Gelukkig heeft God mijn hulpgeroep gehoord. Hij zal ons beiden bevrijden! Echt waar.

    Lief valentijntje van me. Nogmaals : BEN DURF GELOOF

    We zijn in de handen van een krachtige God

    Jullie niet zo ver verwijderde dochter in Christus

    Miriam
    Ennuh, doe je Karel de valentijnskusjes van me?!

    Like

  7. @ Lieve Miriam, je bent heel goed bezig!
    Of liever; God laat jou heel goed bezig ZIJN!
    Het is heel fijn
    om ook iets van jouw proces te vernemen.

    We hadden op dit inzicht dat je nu gekregen hebt, gehoopt voor jou.
    Je krijgt het op Zijn tijd, hè?

    God vergeet De Zijnen niet!

    Michael probeert je idd als Christen monddood te maken, maar dat mag NIET!
    Daar mag, nee : moet je tegen in opstand komen, en God zal je wel leren, hoe. In dat opzicht moet je over je angsten heen durven stappen.
    Niet bang zijn, hoor.

    Hier hebben we de griep,
    beetje onhandig als je ptss hebt.

    Dat valentijnskusje aan Karel, dat zit wel snor 😉 haha!
    (dit grapje heeft nog geen baard, maar K…. …)

    Heel veel liefs vanuit ons sneeuwlandschap(je), hier
    and keep on going, my dear!
    De kusjes, hugs, loves and everything more from that ‘stuff’
    ik knuffel je suf, haha!!!!!

    p.s. heb je al gezien dat ik nu ook een gallery heb op Renderosity?

    Like

  8. …word er stil van.

    Wil je laten weten dat ik hier af en toe kom kijken en lees dan regelmatig ‘mijn gedachtengang’.
    Vind het heel bijzonder hoe jij dingen verwoord,
    bedankt voor het delen Mies.

    Groetjes Rider

    Like

  9. Ook ik ben er even stil van.

    Een emotioneel gedicht.
    Ontroerend…maar ook is duidelijk de pijn te voelen.

    Het zijn jouw woorden, het is jouw gevoel.
    Prachtig en knap, dat je het zo op “papier” weet te zetten.

    Liefssss

    Like

  10. @ Dank jullie wel (buiging)

    Like

  11. Oooh mooi geschreven!
    Maar je was nog niet te laat hoor 😉 ik heb het in de vakantie gevierd omdat niemand deze week tijd had en het kwam me zelf ook beter uit en eigenlijk ben je precies op tijd want ik ben morgen jarig 🙂 maar hoe leidt je af dat ik niet meer ‘geheim’ op web-log zit? Want ik heb nog steeds liever niet dat je me linkt..;)

    Liefs,
    Nina

    Like

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

