Wie had dat gedacht?

Tranen_2Wie had dat gedacht!
Oh, deze nacht 😦

Het was xc3xa9xc3xa9n groot stress- en triggergebeuren in dat lichaam, aan xc3xa9xc3xa9n stuk door ‘over de rooie’. Erger dan ooit te voren gierden al die kermisattracties door mij heen.
Niet om uit te houden. Heb me zo rustig mogelijk gehouden, maar ik werd er wanhopig van. Heb maar liggen bidden, dat het op mocht houden, en verschillende pillen ‘uitgeprobeerd’ (een pilletje ‘zus, een pilletje zo’).
Na veel pijnlijke uren in ’t duren van ‘dat op hol slaan en gieren’, in alle kieren, en door alle uithoeken van mijn lichaam, heen en weer (en weer in een rotvaartje terug) dan eindelijk effetjes ‘buiten westen geweest’.

Tot…..helaas even later, ik wakker schrok van de krant die door de deur werd ‘gegooid’. Hartstikke vroeg, werd ik alweer met die helse toestand aan pijn, en met dat flitsende gerammel en getierelier geconfronteerd. Je weet gewoon niet wat je overkomt.

Ik bedoel, het deed mij niet zoveel gisteren, echt niet; vond het ergens wel spannend. Ik houd wel van een avontuurtje, er gebeurt hier al zo weinig. Echt saaie boel, omdat die ptss mij zo enorm beperkt en belemmerd in alles wat ik graag zou willen ondernemen.

Al jaren slaat dat lichaam voortdurend op hol.

Terwijl ikzelf gewoon rustig ben; ja juist, hoe rustiger ik ben, des te meer heksenketel in dat lichaam bezig is.

Maar vannacht ‘sloeg alles’.

Volgens mij ben ik onwillekeurig toch erg getriggerd, door dat ‘dode hoek-gebeuren’. Op het moment zelf was ik er heel rustig onder, het deed me niet zoveel; vond het vervelender voor Karel, want hij schrok wel. Karel zit ook vol met spanning door dat proces van mij, wat hij vaak maar lijdzaam aan moet zien.

Geestelijk sta ik er wel boven, maar dat lichaam doet zo onbeheersbaar idioot.

De enige reden die ik kan bedenken is, dat ik nog niet volledig heb ingezien hoeveel angst er nog voor mijn vader zit.

Mijn lichaam is voortdurend van binnen op de vlucht.

Ik weet nog wel vroeger als kind. Ik vond dat zo heerlijk, dan ging ik ‘fikkelen’, echt met een noodgang er vandoor. Zomaar, dat vond ik heerlijk.

Ik denk dat er nog heel veel vluchtgedrag in mijn lichaam ‘bezig’ is. En dat, als er zich dan een gelegenheid voordoet, het nog meer vliegt en rent van binnen in mij.

Mijn hart slaat ook al jaren constant op hol.
Maar gek zou je er wel van worden, zeg. Nu hoop ik dat ik hier niet te veel heb zitten zeuren en uitweiden.

Voel me echt een ouwe zeur, hoor.

Kan dat eigenlijk ook niet vertellen, en wil er niet te veel bij stil staan ook, ik kan er toch niets aan doen. Ik laat het maar over mij heenkomen.

De tijd van bevrijding is nog niet aangebroken.

Toch houd ik moed, en hoop ik idd dat ik die enorme angst voor mijn vader nog niet voldoende heb doorgrond.

Ik weet dat die verschrikkelijk moet zijn geweest.

Ook weer die confrontatie, met dat er ieder moment iets van een aanval aan kan zitten komen. Want zo was het in dat gezin. Altijd aan een oorlogsdreiging onderhevig, altijd onwillekeurig op alles voorbereid, en (zonder dat ik het wist) onder hoogspanning moeten staan (xc3xa8n in de startblokken!).

Daar bestond mijn (over-)leven uit.

Alvast voor allen een fijne en gezellige jaarwisseling, met niet te veel knallen en te veel van die bollen met olie.

Laat mij maar ‘in de olie zijn’ 😉

Of ‘in mijn vet gaarkoken’, zoals mijn moeder dikwijls zo heel hatelijk tegen me zei.
Hxc3xa8, jakkie om nu met zo’n zin te eindigen, hxc3xa8?

Dan maar: "xc3xb3p naar een fantastisch en blij Nieuwjaar, voor allemaal"!
Joehoe…<3 !

Categorieën: Herbeleving en inzichten van ptss | 9 reacties

Berichtnavigatie

9 gedachten over “Wie had dat gedacht?

  1. I wish you al the best…

    Dag lief vriendinnetje van me

    Sorry dat je nu pas iets van me hoort!! Heb veel aan je gedacht, maar was nog zo moe van de opname dat ik even internet wat gelaten heb!

    Hoe is het met je meisjelief?
    Heb je fijne kerstdagen samen met je partner?
    Ik hoop het zo .. je verdiend het!

    Zou graag eventjes bij je zijn en lekker met je knuffelen 🙂

    Dag meissie,
    hou van jou… Kusjes en alle liefs

    Like

  2. Thanks voor je vlinderlichte kusjes vanmorgen.
    Thanks voor je lieve wensen.
    Thanks for being there 🙂

    Like

  3. Heftig zo’n nacht *knuffel*.
    Ik wil je echt een hele fijne jaarwisseling wensen met veel geluk, gezondheid en liefde in 2010 🙂

    Liefs,
    Nina

    Like

  4. Aquamarijn

    Ach liefje toch, wat een ellende. Het zou idd. best wel eens door dat dooiehoekgebeuren kunnen zijn gekomen, dat je zo’n verrotte nacht achter de rug hebt. Ook voor jouw Kareltje is het moeilijk, net als voor mijn hubbie. Zij krijgen een fijne ptss-tik mee door alles.

    Ik snap dat je middenin het verwerkingsproces zit, waarbij je overspoeld wordt door de herbelevingen. Wat je schrijft is zooooooooooooo PTSS, helemaal. De spanning, de nog aanwezige angst voor je vader (ik ook), zijn macht over jou, die snijdende en kapotmakende woorden van je moeder in je hoofd, dat maar door blijft malen, je overlevingstechnieken, het fikkelen, je weg willen vluchten. Meis, meis wat heb ik met je te doen.

    Ik wens jou nogmaals een heel goed en nieuw jaar toe, zonder al die akelige nachten, vreselijke pijnen en angsten, maar met veel liefde, warmte om je heen, vriendschappen, hoop en heel veel kracht en moed. Ik laat mijn lichtje over jou schijnen, zoveel als ik kan en stuur al die ellendige nachtpaarden de deur uit. Vooruit, weg bij Mies…..

    Fijne jaarwisseling. xxx

    PS: en je bent geen ouwe zeur!

    Like

  5. Iam

    Lieve Miezemans,

    ik was er al zo bang voor dat je er zoveel last van zou krijgen 😥
    Ik wil je voor vanavond een hoop kracht en sterkte wensen en ik hoop dat het zo’n gigantisch rotweer is dat er geen vuurwerk afgestoken kan worden…

    Ik ben bij jou in gedachten lieve Mies.

    Iam

    Like

  6. willem

    lieve mies

    laat het maar lekker knallen de komende n8. JIJ bent VEEL te jong om de oorlog meegemaakt te hebben. dus JIJ zal daar niet zo’n last van hebben….

    liefs, W.

    Like

  7. Ha die ouwe zeur!
    Even woordenboek gepakt, gezocht bij de Z. En zie hier;
    ‘ZEUREN 1 vervelend praten (over kleinigheden); zaniken 2 langdurig aanhouden om zijn zin te krijgen: wat ~ die kinderen 3 (van pijn) lastig en aanhoudend zijn’

    Dan het volgende:
    1: vervelend praten over kleinigheden. Tja, het voelt voor JOU misschien als kleinigheden. Maar daar gaat natuurlijk de lezer over beslissen. Dat betekent dat jij er niet over hoort te beslissen, maar onder andere IK. En IK zeg, dat het geen kleinigheden zijn, die je beschrijft. Ja, natuurlijk voelt dat voor jou misschien wel zo. Maar je hebt al veel te vaak, veel te veel gezwegen. Dus een voornemen voor jou voor 2010, die erg goed zal zijn; ZEUR voor je eigen gevoel wat vaker. ZANIK toch eens. Da’s goed voor je. Geeft lucht en ruimte. Niet?

    2: Mies en haar zin willen krijgen. Weinig over te zeggen; het past simpelweg niet bij elkaar. Dus houd maar op!

    3: Vooral dat tussen haakjes raakt mij dan weer; VAN PIJN. Want dat heb je, dat lijd je. Psychische folteringen en lichamelijke martelingen. ZEUREN dan maar. Nergens staat aangegeven, dat zeuren niet mag of slecht is, toch? Dat heb ik tenminste altijd gedacht. Maar je mag het tegendeel bewijzen natuurlijk.
    Ben je daardoor lastig? Neuh….ik beweer stellig van niet. Ben je aanhoudend? Nou, ik zou eerder zeggen VASTHOUDEND. En dan aan hoop, positief denken, enz.

    Dus wat wil je nou?

    At the end…Ik wil je een goede jaarwisseling, waarbij de knallen buiten blijven en niet in je hoofd gaan ontploffen. En dat wens ik ook voor 2010, het hele jaar door. Rust in je hoofd, vrede in je hart, een jaar zonder pijn, met mooie dingen en vooral ZEGEN!

    x
    Setmefree

    Like

  8. Wat een narigheid joh Mies, zo’n nacht…
    Ik hoop dat je nu toch een beetje de dag doorkomt en een goede jaarwisseling zult hebben. Ik wens je toe een nieuwjaar vol van hoop en vol van Gods liefde en vrede en kracht. Hij is bij je, iedere dag van jouw leven, ook in 2010! Hij houdt jou vast en zal je niet loslaten, Hij wil je iedere dag van je leven laten voelen hoeveel Hij van je houdt.

    Ik moet denken aan een tekst, nu speciaal voor jou:
    Mijn plan voor jou staat vast – spreekt de Heer. Ik heb jouw geluk voor ogen, niet jouw ongeluk; ik zal je een hoopvolle toekomst geven.
    (Jer. 29:11).

    Dat geldt echt ook voor jou, hoeveel narigheid je ook te verduren hebt, wat er allemaal ook gebeurd is in jouw leven… Gods plan voor jou staat vast!
    Heel veel zegen in het nieuwe jaar!

    veel liefs, lichtstraaltje

    Like

  9. neesa

    Tja na dat avontuur van gisteren was dit wel te verwachten, bij mij komt ook alles achteraf…

    Meid ik kan die pijn wel gewoon wegkijken, maar
    geloof niet dat het veel gaat helpen, daarom
    wens ik gewoon heel erg hard voor je dat er
    toch een oplossing mag komen en dat je in 2010
    daar een begin mee kan en mag maken…

    HUG!!

    Like

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

