Mijn 'kleintje-mijn'

‘Kleintje-mijn’,

Mijn kleintje, houvast bied ik jou
kleintje-mijn, draagvlak geef ik jou
steun, en toe-
verlaat mij niet.

Mijn kleintje,
uitzicht schenk ik jou
vrijheid van leven
hoog, boven mij

Uit!

Paddestoellst

Olieverf,
een van mijn eerste werken van zo’n 20 jaar geleden.
(klik met de muis voor een grotere versie)

Categorieën: eigen dicht - en kunstwerk | 14 reacties

Berichtnavigatie

14 gedachten over “Mijn 'kleintje-mijn'

  1. Lieve Mies,

    Er spreekt echt zoveel verdriet, angst en ook woede uit dit logje. Je bent echt geen aanstelster. Er is mij ooit verteld dat als het voor jou pijnlijk is, dat je dan nooit een aanstelster kan zijn. Zeker niet als het verdriet zich ook lichamelijk uit. Je moet jezelf geen verwijten maken en het is zeker jouw schuld niet! Voor anderen, die zulke dingen niet hebben meegemaakt, is het waarschijnlijk moeilijk te begrijpen wat een uitwerking dit op je heeft. Mensen die zeggen dat je iets leuks moet gaan doen, geven om je en willen alleen dat jij je gelukkiger voelt. En afleiding helpt echt. Maar het lost niets op. Ik zal je niet afschrijven, gewoon publiceren deze logjes.
    Heb je eigenlijk hulp? Anders zou je dat moeten overwegen. Je hebt niks te verliezen, toch?

    Liefs,
    Nina

    Like

  2. karin

    lieve mies

    jij hoeft niemand te pleasen niet meer
    die tijd van vroeger ik lees het in je gedicht
    het doet je zo zeer
    steeds de vernedering de angst die hatelijke blikken
    steeds weer laat die herinnering je zo van angst beven en schrikken.
    jij verdiend geen straf nee niet die pijn
    jij bent geen aansteller maar ook iemand die er mag zijn

    weggewoven in het verleden
    de angst nu zo aanwezig in het heden

    kon ik maar iets doen om die pijn te verzachten
    zodat je verlicht werd van al je klachten

    zodat ook jij vrijheid mag ervaren
    ja jouw dromen mag evenaren

    dit wens ik je toe met heel mijn hart
    dat je eens verlost gaat worden van je pijn en van je smart

    dit is voor jouw mijn wens
    ja heel intens

    ik wens je heel veel sterkte moed
    en alle liefs toe
    karin

    Like

  3. zoveel van jou is door anderen weggeschopt
    waardoor jij je gevoelens hebt weggestopt

    zoveel verdriet
    wat niemand ziet
    die angst van toen steeds weer
    het deed je zoveel zeer

    niemand wist wat jij voelde
    niemand begreep wat jij bedoelde

    maar nu mag jij het uiten
    laat die gevoelens maar naar buiten
    al die pijn
    het mag er zijn

    praat maar, schrijf maar
    schreeuw maar, huil maar

    er is altijd Iemand die jou hoort en ziet
    en Hij begrijpt dat hele diepe verdriet
    Hij voelt en lijdt met jou mee
    je bent niet alleen maar met z’n twee

    bij Hem mag je komen met al je angst, boosheid en pijn
    bij Hem mag je echt helemaal jezelf zijn

    Hij fluistert zacht: kom maar bij Mij
    bij Mij ben je veilig, kom dichterbij
    voel maar Mijn liefde, heel diep in jou
    Mijn geliefde dochter van wie Ik oneindig veel hou

    veel liefs en sterkte, lichtstraaltje

    Like

  4. Door het willen pleasen van anderen wordt je juist ziek , en ja …ook lichamelijk ziek, ik ken het..

    Het is zo pijnlijk om te lezen, je voelt je zo machteloos, ik vind het vreselijk dat ze nog steeds de dienst uitmaken en je geest beheersen…kan ze er allemaal wel uit sleuren, maar heb die macht niet…
    Je zult het zelf moeten doen meis, net als alle ptss-ers..

    SOms doe ik iets of denk ik iets, en dan voel ik dat dat niet mijn eigen gevoelens of gedachten zijn en kan ik het stoppen…hoop dat jij daar ook komt over niet al te lange tijd..er blijft ook zonder dat nog genoeg over om je kapot tegen te knokken…pfffff…

    kusssssssssss

    Like

  5. Lief Miesje,

    Wat ben ik blij dat je de stap hebt gezet om dit niet alleen klad te laten en het te publiceren en je daarin zo kwetsbaar op te stellen. Eng denk ik.. Want ik lees hierin zoveel veroordelen naar jezelf. Zoveel strenge woorden.. die je hebt geleerd, in jou zijn gekropen door je verleden.

    Het maakt me verdrietig lief, om dit te lezen.. om jou pijn te lezen en te voelen.. niet dat dat erg is want ik wil het graag lezen en je tot steun zijn en met je meeleven. Maar meisje lief.. wat een verschrikkelijke rotdingen allemaal. Het verleden dat in het hier en nu nog zo’n zware last op je heeft.

    Ik zou je graag een helende hand willen geven. Even mijn hand zachtjes op je voorhoofd, geruststellende woorden.. “Je mag er zijn.. je bent het zo waard”
    Door dit te delen, hoe pijnlijk en confronterend.. heel je langzaam beetje bij beetje.

    Ik troost je in gedachten,

    Een voorzichtige knuffel,

    ❤ mariska

    Like

  6. Lief Miesje,

    het eerste dat mij te binnen schiet, is dat als je niemand vertelt over je pijn, als je niet durft te delen, er ook niemand voor je kan zijn om je te steunen, om er voor jou te zijn, om je op te vangen en je te troosten.

    Wat ontzettend jammer dat al die barricades van vroeger zó ingebakken zitten dat je zo bang bent voor de veroordeling van anderen. Hierdoor raak je in een isolement, durf je niet jezelf te zijn of je pijn te erkennen en loop je de steun van anderen mis. Dat is eigenlijk wel heel erg jammer, want er zijn écht mensen die er voor jou willen zijn, die jou nemen zoals je bent. Mensen die het júist fijn vinden als je eerlijk tegen hen bent en durft uit te spreken hoezeer je lijdt onder de pijn. Omdat zij er dan voor jou kunnen zijn. Jij bent er ook altijd voor anderen toch?

    Mochten er al mensen zijn die wél negatief reageren op jou en je pijn, dan zijn dat gewoon niet de juiste mensen voor je. Want als je niet in je waarde wordt gelaten, geloofd of gesteund, gerespecteerd wordt door een ander, is díe persoon niet de moeite waard en zegt dat NIKS over jou!

    Lieve Mies, je hebt ontzettend veel pijnklachten, dat is afschuwelijk want het beheerst heel je leven. Maar je hoeft het niet voor jezelf te houden en er alleen mee te ‘stoeien’. Er zijn echt mensen die die pijn met jou willen delen. Willen luisteren naar je, je steunen, er voor je zijn. Probeer die mensen toe te laten, want jij bent het waard Miesje. Mensen zullen er graag voor je zijn, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de lieve reacties op je weblog. Als het via internet kan, kan het in het echte leven ook. Echt waar!!!

    JE MAG ER ZIJN MIES!!! Helemaal zoals jij bent en wilt zijn.

    Een dikke knuffel uit brabant voor mijn Floepie-Mies.
    Ik denk heel veel aan jou.

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    Ikke

    Like

  7. Ooh wat naar en verdrietig om dit te lezen! Zoveel pijn en eenzaamheid..
    Wat ben je streng voor jezelf en wat zitten al die dingen er toch bij jou ingeprend. Jouw pijn mag echt wel gehoord en gezien worden, je verdient stuen hierin en moet niet alleen staan. Vind het al onwijs knap dat je dit hebt neergezet, lijkt me een enorme stap voor je?
    Besef dat het geen klagen is, maar jouw pijn en verdriet moet ook ergens heen. Probeer te zien dat er meer mensen zijn en dat er ook mensen zijn die je wel willen zien en helpen!
    Liefs en sterkte! Sophie

    Like

  8. Dankjewel voor je superlieve reactie! Dat betekent echt veel voor me. Ik weet niet precies wat de oorzaak is, maar de mishandeling van vroeger heb ik pas sinds een maand geleden geuit en mezelf ermee geconfronteerd. Ik merk alleen wel dat ik altijd sterk het gevoel heb niet goed genoeg te zijn, omdat dit door verschillende mensen op een bepaalde manier bevestigd is.

    En over jou. Je schrijft echt mooie gedichten (met vaak leuke woordspelingen) en je kan ook nog schilderen =) Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat je jou verleden ooit kan verwerken.

    Liefs,
    Nina

    Like

  9. Mya

    Hey lieve Mies …

    Nieuwschierig als ik ben …
    voortstromend aangaande je woorden …
    voelde ik de behoefte even tot hier te komen ..

    tot mijn grote vreugde …

    voel, lees en zie ik hier zoveel moois …

    bedankt , hartelijk dank …

    wat een positieve noot …

    Je olieverfschilderij en mooie woorden erbij …

    ware kunst volgens mij

    Liefssss v mij

    Like

  10. Mooi mies…

    Het innerlijke kind dat er eindelijk mag zijn, die uit gaat stijgen boven alle verdriet en pijn, het kind dat mag ‘zijn’ , terwijl dat nooit mocht…
    Vrijheid van leven en vrijheid van denken…ja meid, zou mooi zijn he die bevrijding ten volle mee te mogen maken…

    Je bent op weg…Keep on going!

    Like

  11. karin

    lieve mies

    mooooooooooi
    ja heel mooi geschilderd en je woorden er bij heel mooi

    liefs karin

    Like

  12. heel mooi geschilderd !! en wat een pracht van een gedicht erbij 🙂 … blijf maar schrijven hoor lieve Mies!
    knuffel

    Like

  13. Wat een mooi gedicht
    en wat een mooie tekst.
    Echt talent!!

    bedankt voor je reactie,
    zeg het ook tegen jezelf:
    Gun het jezelf om fouten te durven/mogen maken.
    Het hoort bij het leven om ervan te leren.

    groetjes

    Like

  14. Ik ben stil..

    echt stil van deze woorden.

    Ze raken me lieverd, mij omdat ze mij herkennen in mijn proces
    maar ook mij om wat ik lees hoe je naar jezelf toe praat.

    Jij die mag gaan zorgen
    voor het lieve kleine meisje in jezelf,
    langzaam, stapje voor stapje
    oh.. wat gun ik je dat zo.

    Knuffels, xxxxx

    Like

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

