Doolhof

DoolhofLabyrinth2
aan het onbekende
zoekend in wat wij nooit zullen bevatten
vatten in vorm
van raadselen
radeloosheid weer
gegeven als een gegeven
paard, gepaard met niet
in zijn bek te kijken
goed gebekt zijn
doch niet doorlopend
omdat graven doodgravers
zullen zijn
nooit zullen kunnen bevroeden
zoveel wroeten, voeten in de aarde
achter schermen kijken van-
uit de hoogte
gevat zonder handvaten die missen
de missers geen hoogte van kunnen
krijgen niet te overzien aan gemiste
kansen die juist niet
voor het grijpen lagen
veel onbegrepen paden te veel belopen
platgetreden op en afgelopen
afgelopen uit
zonder besluit, besluitvaardig stoppen
van malen over wat niet meer en
niet minder hoogstwaarschijnlijk zonder uitweg
een doolhof zal blijken te zijn
totdat
een nieuw licht op het pad zal
schijnen, schijnbaar het hof zonder
dool oplichtend te zien zal zijn
schone schijn?
in het nu?
:je weet nooit
waar het op uit
zal lopen.

““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““`
““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““`

Zomaar een gedachtengang van wat er achter de schermen van iemands onvoorspelbare reaktie zal zitten of gaan komen. Als ik bv naar mijn moeder zou zijn gegaan terwijl zij op sterven lag.
Wat had ik verwacht?
Wat kon ik verwachten?

Ik zou het beste hebben verwacht.
Voor haar een bevrijding, dit aan haar hebben gegund om te mogen ervaren.
Altijd zou ik er van uit blijven gaan dat er in haar de liefde zich aangesproken zou weten en voelen; dat er van daaruit een reaktie te voorschijn zou zijn gekomen.
Ik zou gezocht hebben in dat doolhof aan verborgen paden van haar onderbewuste, haar wegen die zij af zou leggen in haar overweging om toch voor xc3xa9xc3xa9n maal in de bloei van haar verharding (waarvan ik niet wist dat het zo verhard was) iets moois zou openbreken. Iets wat zacht was, iets dat voelde als een moeder, een warmte een wederzijds ervaren van moois aan.

Doch ik denk dat ik genadeloos de teleurstelling en wat dies meer zij over me heen zou hebben gekregen. Ik het me weer te rooskleurig de rozen zonder doornen zou hebben (willen) zien.

En zo kunnen en zullen we nooit van te voren kunnen zien, noch in kunnen vullen, nooit met zekerheid van resultaten zeker weten hoe iets uit zal gaan pakken, hoeveel achter iets zit van en aan het ongewisse van de reakties en de intenties aan het menselijkerwijs tonen van en aan reakties, oorzaak en gevolg.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit doolhof.

Het is.

Met een grote knipoog geschreven doch wel naar mijn gedachtengang belopen.

Het is nooit afgelopen uit.

Want:

Het doolhof.

De weg in je hoofd
in je ziel
ook al lijkt het daar wel een doolhof
aan gevoelens die we
doorlopend moeten doorlopen,
doorzoeken.

Waar is de goede weg, de uit-weg?

Toch komen we eruit.
Zeker weten.

Hij is bochtig,
lang
soms onzeker om te weten
waar?

Maar…
We komen daar waar
we moeten wezen.

In ons diepste wezen
door onze God gekend
en al-
reeds liefgehad
in het Al.

Alle liefs toegewenst
Mies.

Categorieën: Mijn gedichten | 5 reacties

Berichtnavigatie

5 gedachten over “Doolhof

  1. Hihih, leuk verhaaltje 😀

    Ik heb je ‘over mij’ stuk gelezen. Wat heb jij veel meegemaakt! Phoe..
    Ik kan me voorstellen dat je er veel schade aan hebt overgehouden.. het is niet niks allemaal zeg!

    Een hele dikke knuffel komt jouw kant op!

    Liefs,
    Ffie

    Like

  2. karin

    lieve mies
    hi hi leuk verhaal en leuke foto
    nee ik pas er ook niet meer in
    daar ben ik nu te breed voor
    maar leuk is het wel
    wij hadden laatst ook al een stoeltje gevonden
    zomaar in het bos
    ach hoe dan ook je zit in ieder geval altijd goed
    hi hi

    liefs karin

    Like

  3. Hihi! Het ligt er ook wel heel lekker bij zo he?
    Ik denk ook dat ik er niet in pas met mijn billen! Beetje jammer!

    Like

  4. Ik zit weer op weblog

    Like

  5. Prachtig gedicht trouwens

    Like

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

