—Leven voor de ander—

Als ieder jaloers is op de ander
en ze maar steeds eisen dat ik verander.
Waar is dan mijn persoonlijkheid
ben ik die dan al lang niet kwijt?

Opgeslokt en leeggezogen
om alles wat niet heeft gemogen
toe te dekken voor hun eer,
zonder morren of verweer.

‘K heb altijd voor hen geleefd
door hun ogen al’ beleefd.
Zo hielden zij macht over mijn denken,
en ‘k dacht hen te zullen krenken
als in hun wensen ik niet voorzag
en die vervulde iedere dag.

Steeds meer kwamen er profiteren
van wat ik heb moeten leren
hoe ik met mensen om moest gaan
om mijn mannetje te kunnen staan.

Bluelook

Toch droomde ik mijn mooie dromen
en bleef er blijheid in me stromen.
Al lijkt mijn blije vreugd verstomd,
’t is alleen tijdelijk vermomd!

Om straks volledig te ontplooien,
en nooit meer kwistig mee te strooien
aan ’n ieder die ‘k had verwend
geef ik nog xc3xa9xc3xa9n rooie cent.

Ik ga mijn heil niet meer verdienen
in ’t hen afhankelijk te dienen,
naar hun pijpen te moeten dansen
en verspelen alle kansen
op eigen leven en geluk.
Mijn leven……….., dat gaat nooit meer
stuk.

Het is mijn geschenk, en hoog verheven
zal ik verder gaan met leven.
Zie die Mies daar boven staan
met een lach en met een traan.
Tranen van vreugde en nooit meer moe
gaat zij naar haar “Erlöser” toe!

Dochtersions.

“Ich weiss, dass mein Erlöser lebt”, Cantate nr 160 van J.S. Bach.

Paardebloem7

Categorieën: Mijn gedichten | 4 reacties

Berichtnavigatie

4 gedachten over “—Leven voor de ander—

  1. Sorry Mies, ik heb alwéér geen woorden.
    Ik kwam met andere bedoelingen, maar het lukt nóg niet.
    Wel een knuffel van mij.

    En nu opeens toch nog iets:
    Wat jij mij wenst, wens ik jou dubbel.
    Wat jij mij gunt, gun ik jou dubbel.
    Wat jij voor waarde in mij ziet, zie ik in jou dubbel zoveel.
    Wat jij bij mij weg wilt houden, wil ik dubbel zover weghouden bij jou.
    Waar jij me voor wil sparen, wil ik jou dubbel besparen.

    Dit, om je duidelijk te maken dat je net zoveel mens bent als ik. Dat je waardevol bent, dat het inderdaad puur misleiding en bedrog is geweest. Om duidelijk te maken dat je zeker niet minder bent dan een ander. Dat jij jij bent, en goed zoals je bent. Inclusief alles. Een prachtmens, dát ben je!
    Echt
    Echt
    Echt
    xc9cht waar!!

    Alle liefs en nog een knuf!

    Like

  2. karin

    morgenster

    jij lieve morgenster bent de moeite waard.
    jij voelt je nu door hen, hun vloek bezwaard.

    doch zij hebben niet het recht.
    ja eenzaam soms is jouw gevecht.

    gevecht tegen beter weten in.
    soms vragend wat gebeurd er allemaal
    heeft het wel zin.

    ja lieve lieve morgenster.
    nu de horizon nog niet dichbij.
    maar eens verlost van hun plagen

    de horizon dichtbij niet meer oneindig ver.

    veel liefs en een hele warme knuffel van mij
    voor al je pijn en verdriet lieve mies.

    JE BENT HET WAARD!!!!!!!!!!!!

    veel liefs van mij Karin

    Like

  3. karin

    lieve mies

    je woorden zo bekend,
    jij nooit in je waarde erkend.

    nu zie jij je verlossing je levenlicht.
    een vrij en plezierig leven een blij gezicht.

    je kunt er nu boven staan
    en je eigen weg te gaan.

    jou vrijheid jou rust die je zo verdiend al die jaren.
    die voor jou zo verdrietig en onrustig waren.

    o ja ik ben heel blij dit te lezen.
    dat je niet meer voor hen wilt vrezen.

    jij daar boven hen staan zoals je zelf zo mooi
    zegt met die lach en met die traan.

    samen met het goede altijd jou vertrouwen.
    daar kan je altijd op bouwen.

    mies ik gun het je van harte
    ga de vrijheid maar tegemoet

    en het liefst met die mooie lach op je snoet.

    heel veel liefs van mij Karin

    Like

  4. Ow, Mies, het is zo herkenbaar. Je weet dat wel, he?
    Ik weet niet meer wat ik waard ben of wat nu mijn persoonlijkheid is. Ik lijk puur en alleen een product van alles wat mij overkomen is. En daardoor binnenshuis en buitenshuis leven zoals het goed moet zijn en een ander et van me verwacht.
    Maar ik ben hier niet om zielig over mezelf te praten, dus ik kom even tot wat ik zeggen/bewijzen wil:
    Ik herken je, ik weet wat het is, denk ik.
    Jij vecht je er helemaal bovenp en bekijkt het ook van bovenaf.
    Je doet het zo knap, Mies. Ik bewonder je helemaal. Kijk maar naar je geschenk. Hou je zicht naar Boven!

    Liefs van mij…

    Like

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

