Een klein kind en haar gestoorde moeder.

Vchira08

Gekrijs, geschreeuw, gescheld, van verbaal geweld,
tegen een klein vrolijk kleutertje :

..

Scheer je weg!, en kom nooit meer terug!
want anders keer ik jou toe de rug!
Voor immer! en altijd! zal ik je dan verlaten
maar ‘k hou je toch wel in de gaten!
Denk maar niet dat jij beter bent!
Om jou geef ik nu ècht geen rooie cent!

..

Donder op als de sodemiet
jij lelijk nest en stuk verdriet!
Wacht maar daar ga jij voor betalen!
‘K zal al mijn leed op jouw verhalen.
Want wie niet horen wil moet voelen,
jij zult eens weten wat we bedoelen!

..

Het leven is niet om te lachen.
Maar pijn lijden en ongemachen
dat’s al wat jij moet ervaren:
ongeluk en veel gevaren!

..

Ik zal je maken héél erg bang
zodat jij ’s ophoudt met je gezang
van vrolijkheid en van plezier!
Hou op met dat getierelier!
Want anders zul je er van lusten
daar leer ik je wel in berusten!
‘K zal maken je leven tot ’n ware hel
jij misbaksel en stom lellebel.

..

Denk maar niet dat ‘k jou bewonder!
Ik geef je stevig op je donder
als jij niet ophoudt met die gein
dan krijg ik jou ja heus wel klein!
Dan zal ‘k jou net zo lang eens slaan
totdat de lust je is vergaan!

..

Hoepel op jij dondersteen!
want anders ga ik voor immer heen.
Zal ik jou ’s vlug verlaten
hou dat maar heel goed in de gaten!
Dan heb je ’t zelf op je geweten
er worden hier korte metten gemeten!
Dus hou op met je lievigheid
want anders raak je je moeder kwijt!

..

Ja!, dan hou ik ’t voor gezien
jij ontevreden boeretrien!
Hel en verdoemenis is wat ik spreek
anders laat ik je in de steek!
Knoop dat maar heel goed in beide oren
van jou wil ik niets goeds meer horen!!!!!

Vchira14

De uitspraken van mijn moeder zijn niet verzonnen en komen zonder de enorme bedreiging die er van uitging, zeer mild over.
De werkelijkheid was erger dan ik in het gedicht kan verwoorden.

Categorieën: Mijn gedichten | 6 reacties

Berichtnavigatie

6 gedachten over “Een klein kind en haar gestoorde moeder.

  1. En nu onthouden,he?
    Je bent een kei.
    En keisterk 🙂
    Ik heb er geen hard hoofd in bij jou 🙂

    Dahaag!
    😉

    Like

  2. karin

    Lieve mies

    de bewoordingen zijn heel goed overgekomen hoor.
    en zeker niet mild. jij ongewenst ongewild kind.
    wat een verdriet en pijn moet dit voor je zijn.

    weet dat ik altijd aan jou zijde zal staan nee ik laat je niet
    in de kou staan wat een vreselijke woorden en ja mies o zo herkenbaar.

    kleine dappere meid.

    kleine dappere meid zo moeten vechten,
    zo alleen in haar strijd.

    strijd van buiten maar ook van binnen,
    och niet weten waar te beginnen.

    liefde op die leeftijd nooit gekend.
    een warm woord een knuffel onbekend.

    zoekend naar die ene zin ik houd van jou
    ja dat was dan een goed begin.

    nee jou was dit helaas niet meegegeven.
    ach arme het zou zo mooi zijn zo’n mooi streven
    waarom vroeg jij je zeker telkens af.

    waarom krijg ik steeds deze straf.
    lief klein meisje ik ken het als geen ander

    van wat ik lees sta ik toch even paf

    het doet zo’n pijn te lezen
    dat ook jij dit moest ervaren ja dat hebben ze bewezen

    toch ook jij zo prachtig vechtend dapper door
    ja ook jij wilt zo graag en ja ik weet het zeker

    JIJ GAAT ER KOMEN HOOR!!!!

    van mij voor jou een hele warme arm om je schouders en een heel warme knuffel voor al je verdriet en pijn.

    want mies ik zal er altijd voor je zijn
    ik denk aan je Liefs Karin

    Like

  3. karin

    Woorden

    Woorden doen een mens soms zo pijn.
    weten zo klein al alleen te zijn.

    je eigen weg te moeten varen.
    geen kind mogen zijn met al
    je vrolijkheid je vriendelijkheid je gebaren.

    ach altijd die klap die vloek het schelden.
    ach arme jij moest het altijd ontgelden.

    weet dat jij meer bent dan hun daden.
    jij hebt een hart van goud en je bent een
    mens van onschatbare waarde.

    zij konden dat niet uitstaan.
    zij zagen het en er niet mee om gaan.

    laat het voor nu je leven niet meer bepalen.
    jij weet waar je je waardigheid je eigenheid
    respect en liefde kunt halen.

    toe maar vertrouw maar op alles wat je goed vind.
    jij kleine meid jij lief kind.

    nu natuurlijk al jaren volwassen geworden en groot.
    probeer je stel je je niet meer aan hun bloot.

    je eigen koers te varen naar het einde het geluk
    de strijd nabij.

    VRIJHEID VOOR JOU KOMT STEEDS DICHTERBIJ.

    veel liefs van mij Karin

    Like

  4. Hallo Mies,

    Waarschijnlijk snap je wel dat de impact wel ongeveer duidelijk is bij mij. Ik zie niet alleen woorden staan, maar ik zie bijna de vernietigende blikken en hatelijke toon waarop ze uitgesproken zijn. En die komen goed binnen en doen pijn, omdat ze op jou gericht waren. Onbegrijpelijk!
    Volgens mij heb je een tegenhanger nodig, tegenovergestelde (Wat daardoor helaas niet rijmt ;-)). Maar leg het er maar naast en geloof deze versie ajb!! Want DIT had je moeten horen en had je ingeprent moeten worden:

    Kom maar hier! En kom steeds terug!
    Ik sta met open armen, steeds weer.
    Nooit, nooit, nooit zal ik je verlaten
    ik houd je altijd met een lach in de gaten.
    Jij bent beter dan je denkt,
    een grote schat, met heel veel waarde!

    Kom maar hier als je durft
    Jij mooi mens met zo’n groot hart.
    Al kom je met lege handen, zonder woorden
    ik luister naar al je verhalen,
    zonder je te straffen, maar om je te belonen
    ik weet wat je bedoelt en verlang niets terug.

    Lach maar, wees maar kind,
    zie de zon en zing die toe.
    Dat mag jij ervaren
    Warmte en een toeziend Oog.

    Jij bent al, die schat
    vol vrolijke noten
    zing maar door, dag op dag
    Geef God maar alle eer!
    Bij Hem mag je rusten
    onder Zijn veilige vleugelen.
    Een mooier leven is je toebereid.
    Zing daar maar van, in al je vrolijkheid.

    Weet, dat ik je eindeloos bewonder.
    Zo krachtig en zo sterk.
    Je humor, al is het nog zo moeilijk.
    Je bent zo’n sterk, zo’n groot mens!
    En dat zal je altijd blijven.

    Blijf maar hier, blijf jezelf.
    Je mag altijd komen.
    Ik zal je nooit verlaten,
    Vergeet dat nooit, jij kleine meid
    Onthoud dat maar, iedere dag
    En je zult het zien, ik ben er steeds.
    Je met zo’n lief klein meisje
    Je mag altijd bij me komen.

    Je bent een echte kleine dame
    met een mooi gezichtje, lieve lach.
    Jij verdient alleen het mooiste
    De toekomst lacht j’ alleen maar toe.
    Onthoud maar, echt onthoud het maar
    je mag altijd bij me komen.

    Dat had je toegezongen moeten worden, dxc3¡n hadden ze gelijk gehad. Wat ze je nu aangedaan hebben is onverdiend en zijn leugens. Steeds weer. Keihard.
    En als je moeder bovenstaande je gezegd had….dan had ik me daarbij aangesloten 🙂

    Dagdag!

    Like

  5. miriam

    Lieve Kim en Karin,

    Heeeeel erg bedankt voor jullie lieve en bemoedigende woorden voor mijn moeder!!!!
    Echt super dat jullie ondanks jullie eigen zorgen, zo opbouwend voor haar kunnen zijn.

    Liefs ook aan jullie,
    Miriam

    Like

  6. Even een knuffel gewoon, ik heb weinig woorden.

    ((((((((((jij)))))))))))))

    Like

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

